Categories

Friday, January 15, 2010

Ubat-ubat bagi penyakit "kronik"




بسم الله الرحمن الرحيم

Selawat dan salam kepada junjungan kita Nabi Muhammad  صلى الله عليه وسلام  
Alhamdulillah bersyukur kepada Allah kerana telah Memberi kekuatan kepada saya untuk meneruskan penulisan ini..

UBAT- UBAT KEPADA PENYAKIT –PENYAKIT  “KRONIK”
Tajuk diatas sengaja dipilih oleh saya untuk membawa saudara/ri supaya dapat memahami apa yang saya akan bawa melalui perpekstif yang jarang kita guna, dalam memahami perkara-perkara yang saya akan bawa kepada saudara/ri..
Perkara- perkara yang akan dinyatakan nanti merupakan perkara biasa yang selalu kita lalui setiap hari, tanpa kita perasan bahawa perkara itulah sebenarnya perkara-perkara yang membawa kita kepada KEJAYAAN.
Perkara- perkara tersebut adalah seperti berikut:-

SOLAT
ZAKAT DAN SEDEKAH
PUASA
HAJI
MEMBACA AL-QURAN
ZIKIR

Dan banyak lagi….
Perkara yang biasa kan?
Tetapi pernahkah kita terfikir kenapa Allah Mengurniakan kepada kita amalan-amalan dalam bentuk yang berbeza seperti diatas?Tidak cukupkah sekadar solat sebagai ibadat?kenapa Allah pelbagaikan ibadat kita kepadaNYA? Allah telah berfirman didalam sebuah hadith qudsi…
عن أبي ذرٍ جندب بن جنادة، رضي الله عنه، عن النبي صلى الله عليه وسلم فيما يروي عن الله تبارك وتعالى أنه قال: يا عبادي إني حرمت الظلم على نفسي وجعلته بينكم محرماً فلا تظالموا.... رواه مسلم
Daripada Abi Dzar Jundub bin Junadah رضي الله عنه ,daripada Nabi صلى الله عليه وسلم dalam apa yang diriwayatkan daripada Allah تبارك وتعالى  FirmanNya : Wahai hambaKU sesungguhnya Aku Telah Mengharamkan keatas diriKU kezaliman dan Aku Telah Jadikannya diantara kamu perkara yang haram maka janganlah kamu berlaku zalim… (sehingga akhir hadith)
                                                                                                                                                Diriwayatkan Oleh Muslim (1)

Dapat difahami daripada hadith ini secara zahir bahawa Allah telah mengharamkan keatas dirinya kezaliman, maka segala apa yang Allah perintahkan kita lakukan merupakan perkara yang baik untuk kita. Bukanlah ibadat ini sesuatu yang menyusahkan, bahkan ianya adalah kurnia daripada Allah kepada kita demi kebaikan kita di dunia dan akhirat..

Kenapa ia merupakan kebaikan?
Itulah yang kita akan bincangkan secara perlahan.. dan hayati.. insyaAllah.
InsyaAllah saya akan menyambung perbincangan ini dalam post yang seterusnya..
Semoga Allah Memberkati usaha kita semua dalam mencapai KeredhaanNYA..
Wallahu’alam


Rujukan : - (1) Riyadhus Salihin – Bab Mujahadah – Hadith ke-17


No comments:

Post a Comment